понедељак, 1. јануар 2024.

Posna sarma sa ječmom i šampinjonima

 Ovu sarmu pravim već drugi put u toku 2 nedelje ali prvi put se toliko brzo pojela da nisam uspela ni da uslikam..

Sastojci: 1 glavica kiselog kupusa, 3 veće šargarepe, 100 g koren celera, 1 paškanat, 3 glavice crnog luka, 1 struk praziluka, 3 do 4 čena belog luka, 250 g ječma ili pirinča, 650 g šampinjona, 2 pune kašike ljutog ajvara, aleva paprika, biber, so, suvi začin, peršun

i još: 1 puna kašika brašna, 1 kašika aleve paprike 1 kašičica suvog zalina, 4 lista lorbera, biber u zrnu

Priprema: Odvojiti listove za sarmu, očistiti od zadebljanja na listovima i ako vam je kupus prekiseo ili preslan, ostavite ga preko noći u hladnoj vodi. Naš kupus nije ni prekiseo ni preslan, tako da ja to ne radim ali ga isperem samo sa hladnom vodom.

*** Savet kako da imate lepe mekane listove za sarmu. Nedelju dana pre nego što planirate da pripremite sarmu za ručak, izvadite glavicu kupusa iz bureta, odvojiti listove, očistiti od onog debljeg dela na listovima i stavite u kesu za zamrzivač pa u zamrzivač da odstoji tih nedelju dana. Kad ih odmrznete listovi će biti mekani i idealni za zavijanje sarmi. Probajte pa ako neko želi, može mi napisati komentar da li su listovi kupusa bili bolji i lakši za zavijanje. Ja sam ovo naučila pre mnogo godina od moje starije prijateljice, koja bi po godinama mogla mama da mi bude i od tada redovno to radim, ali isto tako radim ako mi ostane kiseli kupus u buretu poskidam sve listove, sortiram ih po veličini i ostavim ih u zamrzivaču do sledeće upotrebe ili za slavu, kad nemam svg kiselog kupusa.***

U veći i dublji tiganj ili šerpu sipati ulje i kad se zagrejalo dodati sitno isečen crni luk, blago ga posoliti i pržiti na osrednjoj temperaturi dok luk ne omekša. U omekšali luk dodati praziluk, samo beli i svetlo zeleni deo te i njega pržiti dok ne omekša.


U veću šerpu staviti ječam, koji ste prethodno očistili i isprali pod mlazom hladne vode, blago posoliti i kuvati ali da se ne skuva potpuno. ( jer će se još kuvati kasnije ) Možete da koristite po želji i pirinač, ja sam htela malo zdraviju varijantu pa sam koristila ječam. Ako koristite pirinač, njega ne bih prethodno kuvala jer će se skuvati u zavijenoj sarmi. Prvi put sam pravila sa pirinčem, drugi put sam koristila ječam i iskreno rečeno u ukusu nema razlike pa izbor je vaš.

Polukuvani ječam ocediti od vode ali nema potrebe da ga isperete, samo ostavite u đevđiru da se ocedi.

Dok se luk i praziluk prži, očistite svo povrće i izrendati ga na sitnu stranu i dodati u upržen luk i pržiti dok i ono ne omekša i na kraju dodati beli luk ( ja sam ga izrendala zajedno sa povrćem i dodala u isto vreme )

U izdinstano povrće dodati sitnije isečene šampinjone i njih propržiti da malo svenu i na kraju dodati oceđeni ječam.Začinite po ukusu sa solju, biberom, suvim začinom i na kraju dodati 2 kašike ajvara, ali bi bilo bolje da se koristi ljuti ajvar jer svo povrće je slatkastog ukusa pa doda odličan kontrast tom slatkaston ukusu i ne bude puno ljuto, sjediniti, probati da li je šta potrebno i propržiti sve zajedno još nekoliko minuta. Na kraju dodati sitno isečen peršun

Skloniti sa ringle i zaviti sarme onako kako to radite.Na dno posude u kojoj ćete kuvati sarme stavite listove da prekrijete dno. Ja moje sarme kuvam u krčku,jer tako kuvane sarme su mi najlepše. Krčkaju se oko 6 sati na veoma niskoj temperaturi i to obično radim preko noći jer kuvam u garaži i miris kuvane sarme mi se ne oseti u kući, ali ovog puta sam htela sarme za isti dan za ručak i kuvala sam ih u kući i ako mi verujete, kad se kuvaju u krčku, bude skoro hermetički zatvoreno da se miris oseti minimalno. Meni lično miris kuvane hrane u kući uopšte ne smeta, čak volim da osetim miris ručka u kući jer me to vraća u topli dom mog detinjstva ali u današnje vreme je to drugačie.

Kad sam potrošila sav matterijal koji sam imala za sarme ( ova količina mi je bila dovoljna za dvadesetak sarmi ) u taj isti tiganj sam dodala oko liuter hladne vode, kašiku brašna, alevu papriku i malo suvog začina ( oprezno ako vam je kiseo kupus slan ), dobri izmutiti žicom da nemate grudvice brašna i preliti preko pripremljenih sarmi. Staviti biber i zrnu, lovorov list između sarmi i prekriti listovima kupusa.

Kuvajte sarmu na uobčajen način kako je kuvate ali je veoma važno da se sarme ne kuvaju već krčkaju na najnižoj temperaturi, takve su najukusnije. Ako je kuvate na ringli, odozgore, preko listova sarme staviti tanjir koji će pritisnuti sarme pa tek onda poklopite.

Sarme su uvek ukusnije sledećeg dana i najbolje ih je poslužiti sa projom ali mi smo jeli sa mojim domaćim hlebom iz šerpe (muž, jer ja ne jedem hleb i kad ga jedem, to je veoma retko )

Prijatno!!!!

Нема коментара:

Постави коментар