понедељак, 20. септембар 2021.

Ajvar od barenih paprika i šargarepe

 Pre nekoliko dana na FB vidim fotke kod moje koleginice blogerke Vesne, i baš me je zainteresovao ovaj recept jer sam i ranije čitala o ovom receptu i rešim da napravim jednu probnu turu ajvara i dopao mi se i danas odem i kupim još paprika da napravim, ali sa malo drugačijim srazmerama.. Pre nego što sam počela sa drugom turom ovog ajvara, ako ga uopšte možemo tako nazvati, malo sam pregledala internet i videla sam mnogo različitih, a opet na neki način istih, recepata i odlučim se za neku svoju varijantu.

Napisaću vam  kako sam napravila ovu malu probnu turu, možda se nekom dopadne i na taj način.

Sastojci: 7 kg mesnatih paprika, 1.5 kg šargarepe, 3 l vode, 150 ml sirćeta 5% jačine, 100 g šećera, 200 g soli, 800 ml do 1 l ulja, 500 g ljutih paprika ili po ukusu, 1 glavica belog luka

Priprema:  Paprike oprati, očistiti i iseći na komade. Šargarepu očistiti, oljuštiti i iseći na manje komadiće da se brže skuva.

Ako koristite ljute papričice, a ja bih vam definitivno preporučila da ih koristite, možda ne u ovoj količini ako ne volite ljuto, nego samo nekoliko, jer paprika i šargarepa je slatka pa da imate samo onaj mali "kik" da osetite da po malo "rezni", ( ne znam kako da drugačije objasnim jer izgleda da je moj srpski po malo "zarđao" posle 47 godina provedenih ovde gde sam, ali se nadam da ćete me razumeti šta sam htela da kažem ) i njih očistiti od semenki i peteljki i iseći ih na komadiće ( dok to radite, stavite rukavice na ruke, inače će ruke da vam se dobro zaljute i ne daj bože da pipnete oči sa takvim rukama )

Beli luk očistite, propustite kroz presu ili ga iseći što sitnije možete i ostaviti sa strane.

U veću i dublju šerpu sipati vodu, sirće ( naše kanadsko sirće je slabije od vašeg, koje je 9% pa prepolovite ukupnu količinu koju sam ja napisala ) dodati šećer i vodu, poklopiti i pustiti da provri. Staviti papriku ( kod mene je to bilo iz dva puta jer nemam dovoljno veliku šerpu da bih stavila sve odjednom ) i kuvajte papriku dok malo ne omekša. Rešetkastom kašikom vaditi i staviti u đevđir da se paprika ocedi i ohladi. 

U tu istu vodu sada dodati šargarepu, koju ćete iseći na manje komadiće da se brže skuva i kuvati 10 do 15 minuta ili dok ne omekša ali ne treba da se potpuno raskuva.

Ako koristite ljute papričice, kuvajte ih zajedno sa paprikama.

Ostaviti svo povrće da se ohladi da bi mogli da sameljete na mašini za mlevenje mesa ali sa sitnijim rupicama jer barena paprika se ne može oljuštiti i kad se samelje na sitnije rupice kožica će biti sitnija i neće se osećati kad se ajvar uprži. Ko želi, paprike može da ispeče i oljušti, izbor je vaš.

Kad meljete papriku i šargarepu, ja sam mlela tako što sam stavljala papriku pa šargarepu naizmenično tako da sam imala lepu mešavinu povrća..

U veću šerpu sipati polovinu ulja i dobro zagrejati. Sipati samlevenu papriku i šargarepu i na umerenoj temperaturi pržite povremeno mešajuči dok ne dobijete gustu i kompaktnu masu. Pred kraj prženja dodajte sitno isečen beli luk ( ko ne voli beli luk može i da preskoči ) Tokom prženja ćete dodavati ostatak ulje onoliko koliko vam je potrebno da upržite ajvar.

Tokom kuvanja bilo koje zimnice uvek počnite sa manje šećera,soli ili ulja, vrlo je lako dodati, ali je teško oduzeti i tokom kuvanja uvek probajte i dodajte ono što mislite da fali, jer uostalom sve smo mi manje više iskusne domaćice i znamo svoj ukus i ukus svoje porodice.

Tegle, koje ste prethodno oprali sapunicom i vrelom vodom staviti u rernu na 100°C da se osuše i dobro zagreju.

Vruć ajvar sipati u vruće tegle, zatvoriti i vratiti nazad u rernu, koja vam je uključena na 100°C ( ako je vaša rerna jača, smanjite temperuru na 60 - 70°C ) i ostaviti još 15 do 20 minuta.

Drugi način je puniti vruće tegle sa vrućim ajvarom, zatvoriti ih i svaku teglu okrenuti naopačke na pripremljeno ćebe, zaviti ćebetom i ostaviti ih tako da se potpuno ohlade.

Ne znam da li se sećate kako su naše mame i bake radile. Kad su napunile tegle ajvarom stavljale su ih otvorene u rernu da se odozgore zapeku, ili "uhvati korica" i u svaku teglu su sipale po kašiku vrelog ulja odozgore i tek onda stavljale poklopce, zavile u ćebe i ostavljale da se tegle ohlade.

Izvaditi sve tegle napolje, staviti ih na ćebe i zaviti tegle s njim. Ostaviti dok se potpuno ne ohlade. Hladne tegle čuvati u špajzu.


Evo recepta kako sam napravila ovu prvu probnu turu, možda se nekom i tako dopadne. Ja ću staviti količine koje sam ja upotrebila:

2 kg paprika, ( koristila sam crvene mesnate babure jer roge više nemam ) 1 kg šargarepe, 100 g ljutih papričica, 2 l vode, 50 ml sirćeta, 75 g soli, 50 g šećera, 250 do 300 ml ulja

Ja volim ljuto i za mene je ova količina ljutih paprika baš onoliko koliko je meni dobro. Moj muž ne voli mnogo ljuto i kad je probao ohlađen ajvar rekao mi je da je i njemu sasvim dobro. Količinu ljutih paprika odredite po vašem ukusu ili, ako ne želite, ne morate ih uopšte koristiti

Sve ostalo se radi u pripremi kao i kod gornjeg recepta, što znači, paprika se prvo skuva, onda šargarepa, ohladiti, samleti i pržiti dok voda ne uvri.

Možda će za nekog od vas količina ulja biti velika, ali ove paprike zaista "traže" više ulja nego ajvar koji pravite od pečenih paprika.

Ako imate neko pitanje, ili nešto nisam objasnila kako bi trebalo, uvek mi se možete obratiti u komentaru ispod, jer blog otvorim bar jednom dnevno i odgovor će vam stići vrlo brzo a možete mi se obratiti i na FB ili Instagramu.

Prijatno!!!!

1 коментар:

  1. Baš mi je drago da vam se ajvar svideo :) Ja se slepo držim maminog recepta, pa ništa nisam menjala, a ljutu papričicu dodajem onako uz ajvar :) PS. Kuvam malu turu džema od šljiva s rumom, ali me mrzelo da slikam. Neki drugi put :)

    ОдговориИзбриши