среда, 20. мај 2015.

Makedonski zelnik

Veliki sam obožavalac testa i skoro vidim recept za ovu pitu na Coolinarici  kod moje cool prijateljice Ružice i oduševila sam se kako je izgledala pečena...znala sam da ću je napraviti, samo je trebalo vremena....ako volite domaće pite, ne čekajte dugo da je napravite.
Testo za ovu pitu se može napraviti i ranije i zamrznuti ga, po potrebi vaditi i praviti pite po vašem izboru.Punjenja mogu biti razna, sa sirom i spanaćem, koprivom, prazilukom...šta god vi volite. Ja sam je danas pravila sa spanaćem i sirom a sledeći put ću je praviti sa prazilukom, jer ga obožavam.


Sastojci za testo:

150 g brašna za hleb
600 g sve namenskog brašna
500 do 550 ml tople vode
1 kašičica soli
1 g  ili 1/4 kašičice suvog kvasca
pola kašičice šećera
50 ml ulja

i još:

200 g putera ili masti
gustin

Za fil:

500 g blanširanog i oceđenog spanaća
250 g sira ( kod mene je pola rikota pola feta )
1 jaje
5 struka mladog luka
2 pune kašike brašna
po ukusu so

Priprema:

Staviti oba brašna  ( ja volim da mešam ova dva brašna jer mi daje bolje testo a vi koristite brašno koje koristite kad razvlaćite kore za pitu ) dodati so i sve dobro izmešati i prosejati u vanglicu u kojoj ćete zamesiti testo.

U malu zdelicu staviti malo tople vode, od one ukupne količine, dodati suvi kvasac, kod mene je četvrtina kašičice bio 1 gram, dodati dve kašike brašna i pola kašičice šećera, sve promešati i ostaviti sa strane da se kvasac podigne. ( podići će se vrlo malo jer je mala količina )

U brašno napraviti udubljenje,dodati ulje,podignit kvasac i dodavati po malo toplu vodu dok ne umesite svo brašno u testo.
Istresti na radnu površinu i mesiti testo dok ne umesite glatko testo kao za hleb, ako je potrebno, prilikom mešenja,dodavati još brašna, ali da vam testo ne bude pretvrdo.Testo se treba mesiti oko desetak minuta.
Ja moje testo mesim sa mikserom.
Ostaviti testo oko 20 minuta da se odmori.

Odmoreno testo podeliti na 17 istih kuglica, kod mene su ispale 15 kuglice po 83-4g.
Za gornju koru vam je potrebno 8 kuglica a preostalih 7 ostaviti sa strane i pokriti ih sa providnom folijom.

U manju zdelicu staviti 3-4 pune kašike gustina i svaku kuglicu staviti u gustin da se obavije oko testa. Rastanjiti je u veličini malog plitkog tanjira i stavljati ih jednu preko druge.
Kad ste završili sa tanjenjem kuglica, uzeti jednu i premazati sa omekšalim puterom ili mašću ( ja sam jednu mazala sa puterom, drugu sa mašću i tako do kraja)
Svaku jufkicu stavljati preko prethodne a zadnju jufkicu ne premazivati.
Zaviti u providnu foliju i ostaviti u frižider dok vi pripremate sledeću, gornju koru.

Uzeti preostale kuglice, koje ste ostavili sa strane i tako isto uraditi i sa njima, svaku uvaljati u gustin, rastanjiti  i premazati,zaviti u providnu foliju i ostaviti u frižider.

Ako ne želite da pravite pitu odmah, možete ovako pripremljene jufkice ostaviti u frižideru preko noći i praviti pitu sutra ili, obeležite koja je gorna, koja donja kora, staviti u kesu za zamrzivač i ostaviti u zamrzivaču do upotrebe.
Ako hoćete, možete zamesiti i veću količinu testa, napraviti ih i ostaviti u zamrzivaču do sledeće upotrebe.

Dok je testo u frižideru, napravite fil.
Spanać oprati, i staviti ga u veću šerpu i dinstati ga, bez dodavanja ikakve masnoće, dok ne omekša.
Dobro ga ocediti, iseći sa nožem na sitnije parčiće i staviti u zdelu,dodati jedno jaje, mladi luk, koji ste isekli na sitnije kolutiće, sir, koji ste prethodno izmrvili,( ja sam koristila rikotu i fetu, jer mi je feta mnogo kremasta i potpuno bi se otopila,zato sam dodala rikotu, vi koristite sir koji vi volite ) posoliti po ukusu i dve vršne kašike brašna i sve to dobro sjediniti.

Izvaditi jufku koja ima veći broj i početi da je tanjite i rastanjite je da je malo  veća od pleha.
Sipati fil od spanaća ( fil se može napraviti i od praziluka, koji prethodno dobro operete, isečete na kolutove,izdinstate na malo ulja, dok ne omekša, dodate 1 jaje i sir i sve izmešati ) i rasporediti svuda podjednako.

Uzeti drugu koru i nju rastanjiti da je iste veličine kao prva ali koru staviti samo da pokrije fil a ostatak u sredini naborati  ( ja sam moju koru razvukla u veličini da samo pokrije fil, posle sam je prstima malo rastegla po sredini )
Krajeve koji vise preko pleha zarolati okolo pite.( kao na slici, meni nije baš najbolje to uvijanje pite uspelo, ali biće bolje sledeći put )

Gotova pita se prelije sa mešavinom ulja i putera ili samo sa uljem.


Peći u prethodno zagrejanoj rerni na 180°C oko 45 minuta ili dok vam lepo ne porumeni.

Pečenu pitu ostaviti da se malo ohladi, ako hoćete, možete je pečenu pokriti sa kuhinjskom krpom.
Poslužiti je toplu sa jogurtom, kiselim mlekom,kefirom ili sa hladnim pivom.


Prijatno!!!!

Domaćica za ovomesečnu blogersku igricu "Ajme,koliko nas je " je naša blogerica Snežana sa bloga "Magična Oklagija " koja nam je zadala temu spanać i njoj šaljem ovaj recept.

9 коментара:

  1. Odličan recept, morat ću isprobati. Inače mi je u bašči narastao špinat koji je taman za branje, a uglavnom ga pripremam na jedan način sa mlijekom, moja djeca ga baš ne vole. Možda ću im uspjeti podmetnuti na ovaj način, pošto vole sve kombinacije sa tijestom, baš sam zločesta :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nataša, nisi zloćesta samo gledaš kako da im pomogneš da unesu povrće koje ne vole, u njihov organizam. Ja sam mojoj deci pravila mafine i tamo stavljala ono što ne vole ( tikvice ) da nisu ni znali da je pojedu.Nadam se da ćeti se dopasti zelnik onoliko koliko se dopao nama. Topli pozdrav.

      Избриши
  2. Одговори
    1. Hvala ti puno i zaista je ukusan, ja ću od sada uvek praviti kore na ovaj način, jako mi se sviikđa testo.

      Избриши